МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Понінківський професійний ліцей











              ІНСТРУКЦІЯ З ОХОРОНИ ПРАЦІ №___

під час проведення практичних робіт з хімії
Тема: «Видалення забруднень з поверхні тканини»













МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Понінківський професійний ліцей

Затверджено
Директор Понінківського
професійного ліцею
______________М.Є. Романюк
_______    __________    201  р.


    Інструкція з охорони праці № _____
під час проведення практичних  робіт з хімії
Тема: «Видалення забруднень з поверхні тканини»
1. Загальні положення
1.1. Дотримання вимог цієї інструкції обов’язкове для всіх учнів, які працюють у кабінеті хімії та виконують практичні завдання .
1.2. Учні можуть знаходитися в кабінеті (лабораторії) хімії тільки в присутності вчителя або лаборанта.
1.3. Учні, які навчаються в кабінеті (лабораторії) хімії, повинні дотримуватися правил внутрішнього розпорядку навчального закладу, розкладу навчальних занять, установлених норм та режимів праці та відпочинку.
1.4. Під час проведення лабораторних дослідів учні повинні користуватися халатами – на кожному уроці, гумовими рукавичками, захисними окулярами (щитками) – за вказівкою учителя.
1.5. Відповідно до правил безпеки у навчальних кабінетах учні повинні пройти інструктаж з охорони праці та безпеки життєдіяльності перед початком занять із відповідним записом у журналах реєстрації інструктажів.
1.6. Про несправність обладнання, приладів учень має повідомити вчителя, який призупиняє роботу учнів і повідомляє про це керівництво навчального закладу.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Перед початком експерименту учні повинні:
- уважно вислухати інструктаж учителя щодо безпечного проведення лабораторного досліду, практичної роботи і особливостей їх проведення, запис про проведення інструктажу здійснюється в журналі обліку навчальних занять.
- ознайомитися і чітко зрозуміти порядок і правила безпечного проведення лабораторного досліду, практичної роботи;
- звільнити робоче місце від предметів, що непотрібні для виконання визначеної роботи;
- перевірити наявність посуду, приладів та інструментів, необхідних для виконання завдання;
- виконувати ту роботу, яка передбачена завданням уроку (заняття) або доручена вчителем.
3.      Вимоги безпеки під час проведення роботи
3.1. Під час проведення роботи в кабінеті хімії бути уважними, підтримувати порядок і чистоту на робочому місці. Починати виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
3.2. Під час демонстраційних дослідів знаходитися на своїх робочих місцях або за вказівкою вчителя пересісти на інше більш безпечне місце.
3.3. При виконанні лабораторних дослідів точно повторювати дії вчителя, який показує, як  треба правильно виконувати експеримент.
3.4. При виконанні практичних робіт і лабораторних дослідів (експериментів) стежити, щоб хімічні речовини не потрапили на шкіру обличчя і рук, бо це може викликати подразнення шкіри та слизових оболонок.
3.5. Підготовлений до роботи прилад або пристосування показати вчителю або лаборанту до початку експерименту.
3.6. За вимогою вчителя негайно зупинити виконання експерименту. Відновлення роботи можливе тільки за вказівкою вчителя.
3.7. Учням забороняється самостійно проводити будь-які експерименти, не передбачені цією роботою.
3.8. Учням не дозволяється використовувати будь-яке обладнання та реактиви з незадіяних на даний момент робочих столів.
3.9. Хімічні речовини для дослідів брати у кількостях, передбачених методикою проведення досліду або за вказівкою вчителя.
3.10. Перед тим, як узяти реактив, необхідний для досліду, прочитайте етикетку на тарі (склянці або банці), щоб запобігти помилці.
3.11. Не беріть хімічні речовини голими руками. Використовуйте для цього фарфорові ложечки, совочки, шпателі.
3.12. Насипайте або наливайте реактиви на столі (сухі - над аркушем паперу, рідкі - над листом).
3.13.Нагріваючи рідини, тримайте посудину (колбу або пробірку) отвором від себе і не спрямовуйте її на інших учнів.
3.14. Розбавляючи концентровані кислоти водою, обережно доливайте кислоту у воду, а не навпаки.
3.15. Луг розчиняйте у фарфоровій посудині, добавляючи до води невеликі порції речовини при постійному помішуванні. Кусочки лугу беріть тільки пінцетом або щипцями.
3.16. Роботу з органічними розчинниками виконуйте у витяжних шафах.
3.17. Посуд, у якому проводять досліди з органічними розчинниками, перед заповненням повинен бути чистим і сухим.
3.18. Нагрівайте легкозаймисті і горючі органічні розчинники тільки на водяній (або повітряній) бані.
3.19. Під час роботи з розчинниками, що пов'язана з нагріванням, не залишайте робоче місце без нагляду.
3.20. Правильно нагрівайте в пробірці розчини кислот та інших хімічних речовин (крім вогненебезпечних) над полум'ям спиртового пальника..
3.21. Нагрівання виконуйте дуже обережно.
3.22. Не пробуйте хімічні речовини на смак, адже будь-яка з них у тій чи іншій мірі є отруйною.
3.23. Визначаючи речовини за запахом, не нахиляйтеся над шийкою посуду і не вдихайте пару або газ, що виділяються. Для цього треба легким рухом долоні над шийкою посудини спрямувати пару або газ до носа і вдихати обережно.
3.24. Усі роботи, пов'язані з виділенням газів і пари, проводьте при діючій вентиляції.
3.25. Не заглядайте в посудину зверху (навіть у пробірку), тому що у випадку виштовхування рідини може статись нещасний випадок.
3.26. Знімайте з плити або іншого нагрівника колби чи склянки з розчинами (і з водою ), нагрітими до температури кипіння або навіть близької до неї, обережно, захистивши руку рушником, не роблячи різких рухів.
3.27. Посудину з гарячою рідиною не закривайте щільно пробкою доти, поки вона не охолоне.
3.28. Нагріваючи рідини, не залишайте їх без нагляду навіть на короткий час.
3.29. Не набирайте розчини кислот і лугів у піпетку ротом.
3.30. Для засмоктування розчинів у піпетки користуйтесь гумовими грушами
3.31. Не зсипайте просипаний і не зливайте розлитий реактив назад у тару до основної кількості реактиву.
3.32. Під час роботи з легкозаймистими, вогне- і вибухонебезпечними реактивами не слід носити одяг із синтетичних або змішаних тканин, бо в разі спалахування ці тканини не горять, а плавляться, пристають до шкіри, спричиняючи важкі опіки.
4.      Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1. Привести у порядок свої робочі місця, здати вчителю або лаборанту реактиви і обладнання, що видаються для роботи. Прибирання робочих місць після закінчення практичних занять здійснюється за вказівкою вчителя.
4.2. Після закінчення роботи вимкнути електроприлади, закрити газові й водопровідні крани.
4.3. Якщо посудина розбилася, не дозволяється прибирати шматки скла незахищеними руками, потрібно користуватися щіткою та совком.
4.3. Не дозволяється виливати в каналізацію відпрацьовані розчини та органічні рідини. Їх потрібно збирати у спеціально призначену тару, що герметично закривається.
4.4. Після закінчення практичних занять вимити руки з милом.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. У випадках, коли розбився прилад, склянка з хімічною рідиною негайно повідомити вчителя і діяти за його вказівкою.
5.2. У випадку травмування негайно повідомити вчителя і за його вказівкою промити ушкоджене місце:
- при потраплянні лугу - змити його залишки з поверхні шкіри водою та  слабким розчином борної кислоти;
- у разі потрапляння на шкіру кислоти – змити її залишки з поверхні шкіри водою та слабким розчином харчової соди;
- при потраплянні в око будь-якої речовини треба негайно промити його великою кількістю води.
У всіх випадках за необхідності звернутися до медичного працівника.
5.3. Учні повинні:
- у разі виникнення пожежі або загорання електропроводки, електроприладів, з’єднувальних пристроїв тощо повідомити вчителя;
- не усувати несправностей електромережі і електрообладнання самостійно (ремонт електромережі і електрообладнання  проводять фахівці, які відповідають за електричну мережу навчального закладу);
- при евакуації з приміщення кабінету хімії чітко виконувати розпорядження вчителя, не відлучатися від нього.
5.4. Металеві калій і натрій, що загорілися, треба гасити порошковим вогнегасником, сухим піском, сухою магнезією або за допомогою азбестової ковдри. Забороняється застосовувати для гасіння лужних металів воду, пінні вогнегасники та оксид карбону.
5.5. Якщо під час аварії будуть розлиті органічні розчинники в кількості понад 0,05 л, то необхідно:
а)  негайно вивести учнів з приміщення;
б)  погасити в приміщенні всі пальники та вимкнути електричні прилади;
в)  зачинити двері, відчинити вікна або кватирки;
г)   розлиту рідину засипати піском або тирсою, за допомогою дерев'яного совка або двох дерев'яних дощечок зібрати в тару і знешкодити в той самий день;
д)    припинити провітрювання приміщення тільки після того, як повністю зникне запах розлитого розчинника;
є) під час прибирання треба користуватись захисними окулярами й гумовими рукавицями.
5.6. Про кожний нещасний випадок, що трапився під час проведення навчання, постраждалий учень чи очевидець нещасного випадку повинен терміново повідомити вчителя, який направляє постраждалого до медичного працівника, за необхідності викликає швидку медичну допомогу.



Узгоджено:
Заступник директора з НР _____________________ О.О. Тютюнник
Інженер з охорони праці _______________________Т.В. Рубєж
Голова методичної комісії _____________________А.А. Жмак


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Понінківський професійний ліцей










              ІНСТРУКЦІЯ З ОХОРОНИ ПРАЦІ №___
під час виконання демонстраційних дослідів
для вчителя, лаборанта в кабінеті (лабораторії) хімії





























МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І   НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТАРЦІЇ
Понінківський професійний ліцей

Затверджено
Директор Понінківського
Професійного ліцею
________________ М.Є. Романюк
________  __________ 201  р.

Інструкція з охорони праці № ______
                                          під час виконання
демонстраційних дослідів для вчителя, лаборанта
в кабінеті (лабораторії) хімії

1. Загальні положення

1.1 Дотримання вимог цієї інструкції обов’язкове для всіх осіб, які працюють у кабінетії.
1.2. До роботи лаборанта в кабінеті хімії допускаються особи, яким виповнилося  18 років, які пройшли медичний огляд та не мають протипоказань за станом здоров’я.
1.3. Особи, які працюють у кабінеті хімії, повинні пройти інструктаж з охорони праці, дотримуватися правил внутрішнього розпорядку навчального закладу, розкладу навчальних занять, установлених норм та режимів праці та відпочинку.
1.4. Під час роботи в кабінеті хімії можливі такі наслідки впливу  небезпечних та шкідливих факторів на працюючих та учнів:
- хімічні опіки при попаданні на шкіру або в очі розчинів кислот, лугів та інших агресивних речовин;
- термічні опіки при необережному використанні нагрівних приладів і нагріванні речовин у пробірках, колбах тощо;
- поранення рук у разі необережного поводження з лабораторним посудом, ріжучими та колючими інструментами;
- отруєння парами та газами токсичних хімічних речовин;
- ураження електричним струмом при порушенні правил користування електроприладами.
1.5. Учителі, лаборанти під час роботи в кабінеті (лабораторії) хімії повинні користуватися засобами індивідуального захисту.
1.6. Учитель, лаборант повинні знати правила та володіти навичками надання першої домедичної допомоги при характерних ушкодженнях і травмуванні, мати необхідні знання щодо користування медикаментами.
1.7. Учитель, лаборант повинні дотримуватися правил безпеки в кабінеті (лабораторії) хімії, правил пожежної безпеки, знати місце розміщення первинних засобів пожежогасіння та правила користування ними. виконувати вимоги інструкцій щодо безпечного поводження з реактивами, лабораторним посудом і електроприладами, утримувати в чистоті робоче місце.

2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Перевірити справність та роботу витяжної шафи, витяжну шафу слід умикати не пізніше, ніж за 15 хв. до початку роботи.
2.2. Ретельно провітрити приміщення кабінету хімії та лаборантської перед початком уроку (заняття).
2.3. Одягнути спецодяг, під час роботи з агресивними та токсичними речовинами підготувати до використання засоби індивідуального захисту (захисні окуляри, щитки тощо).
2.4. Перевірити справність засобів пожежегасіння в кабінеті та лаборантській.
2.5. Перевірити справність підготовлених лаборантом приладів, апаратури та наявність реактивів. Скляні посудини, призначені для роботи під вакуумом, заздалегідь випробовують на максимальне розрідження.
2.6. Якщо вчитель проводить дослід уперше, він повинен провести його попередньо  за відсутності учнів за допомогою лаборанта.
2.7. Під час проведення досліду, що супроводжується незвичними звуками, спалахом тощо, учитель повинен попередити учнів, щоб уникнути  їх переляку.
3. Вимоги безпеки під час проведення роботи
3.1. Для проведення експериментів використовувати тільки сухе пальне, як пальне для нагрівних приладів.
3.2. Експерименти, що супроводжуються виділенням шкідливих газів і пари, а також роботи з органічними розчинниками проводити лише у справній витяжній шафі з діючою вентиляцією.
Експерименти з легкозаймистими або вибухонебезпечними речовинами виконує тільки вчитель.
3.3. Виконувати стоячи роботу, пов'язану з небезпекою загоряння, спалаху або вибуху,
3.4. Виконувати нагрівання і дистиляцію легкозаймистих і горючих органічних розчинників лише на водяній або паровій бані, використовуючи електричні нагрівачі.
3.5. Не виливати в каналізацію відпрацьовані реактиви та органічні розчинники.
3.6. Під час роботи зі скляними приладами:
- використовувати скляний посуд без тріщин; не допускати різких змін температури і механічних ударів;
- під час роботи на установці, виготовленій зі скла або з елементами зі скла, обгородити всю установку захисним екраном, а найнебезпечніші ділянки установки - металевою сіткою або металевим кожухом, а також стежити за справністю усіх  кріплень у приладах;
- при з'єднанні окремих частин зі скла захищати руки тканиною;
- з метою полегшення збирання приладів кінці скляних трубочок змочувати водою або змащувати вазеліном;
- усі види механічної і термічної обробки скла виконувати з використанням захисних окулярів;
- для добування хімічного реактиву, що міститься в ампулі, обережно зробити надріз, відламати шийку ампули, тримаючи ампулу над лотком або іншою посудиною. Потім обережно пересипати або перелити вміст ампули у заздалегідь приготовлену склянку (бром чи йод тримати в склянці з темного скла);
- під час миття скляного посуду щітками направляти дно посудини тільки від себе або вниз.
3.7. Обережно вставляти корки в скляні трубки та пробірки та виймати їх.
3.8. Під час нагрівання хімічних речовин:
- виконувати досліди з нагрівання тільки у тонкостінному скляному або фарфоровому посуді;
- роботи, що проводяться під тиском або вакуумом, виконувати в приладах і посуді з термостійкого скла;
- при нагріванні хімічних речовин пробірку чи колбу треба закріплювати в тримачі для пробірок або в лапці штатива (зажим повинен бути на 1-2 см від отвору пробірки);
- пробірки для нагрівання рідин заповнювати не більш як на одну третину об’єму;
- посудину з гарячою рідиною не закривати притертою пробкою доти, поки вона не охолоне;
- під час нагрівання рідин не заглядати згори в посудину для запобігання травмам внаслідок розбризкування нагрітої речовини;
- визначаючи речовину за запахом, легким рухом долоні над горлом посудини спрямувати пару або газ до носа і вдихати обережно, не нахиляючись до посудини.
3.9. Для змішування або розбавляння речовин, що супроводжуються виділенням теплоти, використовувати фарфоровий або тонкостінний скляний посуд.
3.10. Не дозволяється залишати без нагляду запалені нагрівні прилади, увімкнені електронагрівальні прилади.
3.11. Якщо посудина в процесі експерименту тріснула або розбилася, не дозволяється прибирати шматки скла незахищеними руками, потрібно користуватися щіткою та совком.
4. Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1. Привести у порядок робоче місце, прибрати всі реактиви на свої місця в лаборантську у спеціально призначені шафи та сейф.
4.2. Установки, прилади, у яких використовувались або виділялися речовини  2-7 груп зберігання, залишити у витяжній шафі з працюючою вентиляцією до кінця заняття (уроку), після чого вчитель особисто проводить демонтаж такої установки, приладу.
4.3. Відпрацьовані реактиви (тверді та рідкі) збирати окремо у призначену тару, що герметично закривається, для наступного знешкодження та знищення.
4.4. Відключити вентиляцію витяжної шафи.
4.5. Вимкнути електроприлади загального користування та знеструмити електромережу кабінету (лабораторії) хімії.
4.6. Зняти спецодяг і засоби індивідуального захисту.
4.7. Вимити руки з милом.
4.8. Ретельно провітрити приміщення кабінету (лабораторії) хімії та лаборантської.
5. Вимоги безпеки в екстремальних ситуаціях
5.1. Якщо в кабінеті хімії розлито невеликий об’єм органічних розчинників (до 0,05 л), загасити відкрите полум'я нагрівних приладів у приміщенні і провітрити його.
5.2. У випадку ситуації, коли розлито органічні розчинники в об’ємі, більшому за 0,05 л, необхідно:
- негайно вивести учнів з приміщення;
- загасити в приміщенні всі пальники і вимкнути електричні прилади;
- розлиту рідину засипати піском або тирсою, за допомогою дерев'яного совка або двох дерев'яних дощечок зібрати в тару і знешкодити в той самий день;
- відчинити вікна або кватирки і зачинити двері;
- провітрювання приміщення припинити тільки після того, як повністю зникне запах розлитого розчинника;
- під час прибирання користуватися захисними окулярами та гумовими рукавицями.
5.3. Порядок дій у разі виникнення пожежі в кабінеті (лабораторії) хімії:
- вивести з приміщення учнів, зачинити вікна і двері ззовні, щоб вогонь не поширювався до сусіднього приміщення;
- повідомити адміністрацію навчального закладу;
- за необхідності повідомити пожежну охорону за  відповідним номером телефону;
- при евакуації з приміщення кабінету (лабораторії) хімії необхідно діяти за інструкцією з пожежної безпеки та планом евакуації, стежити за тим, щоб учні не відлучалися від учителя;
- за можливості (у разі невеликого загорання) приступити до ліквідації осередку вогню, при цьому легкозаймисті та горючі речовини і електропроводку слід гасити вогнетривким покривалом, порошковим вогнегасником, знеструмлену електропроводку можна гасити будь-якими наявними вогнегасниками.
5.4. У разі травмування чи ушкодження негайно надати першу домедичну допомогу постраждалому, повідомити медичного працівника і адміністрацію навчального закладу. За необхідності відправити постраждалого до лікувально-профілактичної установи.

           
Узгоджено:
Заступник директора з НР   ______________________ О.О. Тютюнник
Інженер з охорони праці________________________ _Т.В. Рубєж
Голова методичної комісії _________________________А.А. Жмак


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Понінківський професійний ліцей











              ІНСТРУКЦІЯ З ОХОРОНИ ПРАЦІ №___

під час проведення практичних робіт з хімії
Тема: «Розвязування експериментальних задач»

























МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Понінківський професійний ліцей

Затверджено
Директор Понінківського
професійного ліцею
______________М.Є. Романюк
_______    __________    201  р.


    Інструкція з охорони праці № _____
під час проведення практичних  робіт з хімії
Тема: «Розв’язування експериментальних задач»
1. Загальні положення
1.1. Дотримання вимог цієї інструкції обов’язкове для всіх учнів, які працюють у кабінеті хімії та виконують практичні завдання .
1.2. Учні можуть знаходитися в кабінеті (лабораторії) хімії тільки в присутності вчителя або лаборанта.
1.3. Учні, які навчаються в кабінеті (лабораторії) хімії, повинні дотримуватися правил внутрішнього розпорядку навчального закладу, розкладу навчальних занять, установлених норм та режимів праці та відпочинку.
1.4. Під час проведення лабораторних дослідів учні повинні користуватися халатами – на кожному уроці, гумовими рукавичками, захисними окулярами (щитками) – за вказівкою учителя.
1.5. Відповідно до правил безпеки у навчальних кабінетах учні повинні пройти інструктаж з охорони праці та безпеки життєдіяльності перед початком занять із відповідним записом у журналах реєстрації інструктажів.
1.6. Про несправність обладнання, приладів учень має повідомити вчителя, який призупиняє роботу учнів і повідомляє про це керівництво навчального закладу.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Перед початком експерименту учні повинні:
- уважно вислухати інструктаж учителя щодо безпечного проведення лабораторного досліду, практичної роботи і особливостей їх проведення, запис про проведення інструктажу здійснюється в журналі обліку навчальних занять.
- ознайомитися і чітко зрозуміти порядок і правила безпечного проведення лабораторного досліду, практичної роботи;
- звільнити робоче місце від предметів, що непотрібні для виконання визначеної роботи;
- перевірити наявність посуду, приладів та інструментів, необхідних для виконання завдання;
- виконувати ту роботу, яка передбачена завданням уроку (заняття) або доручена вчителем;
3.      Вимоги безпеки під час проведення роботи
3.1. Під час проведення роботи в кабінеті хімії бути уважними, підтримувати порядок і чистоту на робочому місці. Починати виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.
3.2. Під час демонстраційних дослідів знаходитися на своїх робочих місцях або за вказівкою вчителя пересісти на інше більш безпечне місце.
3.3. При виконанні лабораторних дослідів точно повторювати дії вчителя, який показує, як  треба правильно виконувати експеримент.
3.4. При виконанні практичних робіт і лабораторних дослідів (експериментів) стежити, щоб хімічні речовини не потрапили на шкіру обличчя і рук, бо це може викликати подразнення шкіри та слизових оболонок.
3.5. Підготовлений до роботи прилад або пристосування показати вчителю або лаборанту до початку експерименту.
3.6. За вимогою вчителя негайно зупинити виконання експерименту. Відновлення роботи можливе тільки за вказівкою вчителя.
3.7. Учням забороняється самостійно проводити будь-які експерименти, не передбачені цією роботою.
3.8. Учням не дозволяється використовувати будь-яке обладнання та реактиви з незадіяних на даний момент робочих столів.
3.9. Учні повинні:
- не вживати і не пробувати на смак будь-які хімічні речовини в кабінеті хімії;
- визначаючи речовину за запахом, необхідно легким рухом долоні над отвором посудини - спрямувати пару або газ до носа і вдихати обережно, не нахиляючись до посудини;
- не брати реактиви незахищеними руками, для цього слід використовувати ложки, шпателі або совочки;
- насипати або наливати реактиви необхідно на столі, сухі - над аркушем паперу, рідкі - над скляною посудиною. Просипаний або пролитий реактив не дозволяється зсипати або зливати назад в тару, з якої його набирали;
- повідомити вчителя або лаборанта про розлиті чи розсипані реактиви. Учням забороняється самостійно прибирати будь-які речовини;
- про всі несправності  в роботі водогону, електромережі тощо негайно повідомити вчителя або лаборанта і самостійно не усувати несправності.
3.10. Забороняється залишати без нагляду ввімкнені нагрівальні прилади, а також запалювати нагрівні прилади без потреби.
3.11. Набирати розчини кислот, лугів та інших агресивних рідин користуватися піпетками з різними пастками або гумовою грушею.
3.12. Під час збирання скляних приладів застосовувати підвищені зусилля не дозволяється. При з'єднанні окремих частин зі скла захищати руки тканиною.
З метою полегшення збирання приладів кінці скляних трубочок змочувати водою або змащувати вазеліном.
3.13. Для нагрівання хімічних реактивів над полум’ям нагрівного приладу (крім вогненебезпечних) обережно прогріти пробірку у верхній частині полум’я, а потім продовжувати нагрівання, не торкаючись дном пробірки до нагрівного приладу, щоб пробірка не тріснула.
3.14. Для одержання розчинів із концентрованих кислот лити кислоту у воду, а не навпаки, постійно перемішуючи. Розчинення концентрованої кислоти у воді (особливо сульфатної) супроводжується сильним нагріванням і розбризкуванням рідини, що може призвести до опіків.
4.      Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1. Привести у порядок свої робочі місця, здати вчителю або лаборанту реактиви і обладнання, що видаються для роботи. Прибирання робочих місць після закінчення практичних занять здійснюється за вказівкою вчителя.
4.2. Якщо посудина розбилася, не дозволяється прибирати шматки скла незахищеними руками, потрібно користуватися щіткою та совком.
4.3. Не дозволяється виливати в каналізацію відпрацьовані розчини та органічні рідини. Їх потрібно збирати у спеціально призначену тару, що герметично закривається.
4.4. Після закінчення практичних занять вимити руки з милом.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. У випадках, коли розбився прилад, склянка з хімічною рідиною негайно повідомити вчителя і діяти за його вказівкою.
5.2. У випадку травмування негайно повідомити вчителя і за його вказівкою промити ушкоджене місце:
- при потраплянні лугу - змити його залишки з поверхні шкіри водою та  слабким розчином борної кислоти;
- у разі потрапляння на шкіру кислоти – змити її залишки з поверхні шкіри водою та слабким розчином харчової соди;
- при потраплянні в око будь-якої речовини треба негайно промити його великою кількістю води.
У всіх випадках за необхідності звернутися до медичного працівника.
5.3. Учні повинні:
- у разі виникнення пожежі або загорання електропроводки, електроприладів, з’єднувальних пристроїв тощо повідомити вчителя;
- не усувати несправностей електромережі і електрообладнання самостійно (ремонт електромережі і електрообладнання  проводять фахівці, які відповідають за електричну мережу навчального закладу);
- при евакуації з приміщення кабінету хімії чітко виконувати розпорядження вчителя, не відлучатися від нього.
5.4. Про кожний нещасний випадок, що трапився під час проведення навчання, постраждалий учень чи очевидець нещасного випадку повинен терміново повідомити вчителя, який направляє постраждалого до медичного працівника, за необхідності викликає швидку медичну допомогу.



Узгоджено:
Заступник директора з НР _____________________ О.О. Тютюнник
Інженер з охорони праці _______________________Т.В. Рубєж
Голова методичної комісії _____________________А.А. Жмак






МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТУ ОСВІТИ І НАУКИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Понінківський професійний ліцей











              ІНСТРУКЦІЯ З ОХОРОНИ ПРАЦІ №___

під час проведення практичних робіт  у  кабінеті біології
Тема: «Розв’язання елементарних вправ з реплікації та трансляції»


























МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТУ ОСВІТИ І НАУКИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Понінківський професійний ліцей

Затверджено
Директор Понінківського
професійного ліцею
______________М.Є. Романюк
____   __________    201      р.


Інструкція з охорони праці № _____
під час проведення практичних робіт занять у  кабінеті біології
Тема: «Розвязання елементарних вправ з реплікації і трансляції»

1. Загальні положення
1.1. Дотримання вимог цієї інструкції обов’язкове для всіх учнів, які працюють у кабінеті біології та виконують практичні завдання .
1.2. Учні можуть знаходитися в кабінеті (лабораторії) біології тільки в присутності вчителя або лаборанта.
1.3. Учні, які навчаються в кабінеті (лабораторії) біології, повинні дотримуватися правил внутрішнього розпорядку навчального закладу, розкладу навчальних занять, установлених норм та режимів праці та відпочинку.
1.4. Під час проведення лабораторних дослідів учні повинні користуватися халатами – на кожному уроці, гумовими рукавичками, захисними окулярами (щитками) – за вказівкою учителя.
1.5. Відповідно до правил безпеки у навчальних кабінетах учні повинні пройти інструктаж з охорони праці та безпеки життєдіяльності перед початком занять із відповідним записом у журналах реєстрації інструктажів.
1.6. Про несправність обладнання, приладів учень має повідомити вчителя, який призупиняє роботу учнів і повідомляє про це керівництво навчального закладу.
2.Вимоги безпеки перед початком робіт
2.1. Уважно вислухати інструктаж учителя щодо безпечного проведення лабораторного досліду, практичної роботи і особливостей їх проведення, запис про проведення інструктажу здійснюється в журналі обліку навчальних занять у рядку про тему уроку: «Проведено інструктаж з охорони праці» або «Проведено інструктаж з безпеки життєдіяльності (БЖД)»;
2.2. Учні повинні:
- ознайомитися і чітко уяснити порядок і правила безпечного проведення практичної чи лабораторної роботи;
- звільнити робоче місце від предметів, що непотрібні для виконання визначеної роботи;
- перевірити наявність посуду, приладів, інструментів та інших предметів, необхідних для виконання завдання;
- виконувати тільки ту роботу, яка передбачена завданням уроку або доручена вчителем.
2.3. Починати виконувати завдання тільки з дозволу вчителя.

3. Вимоги безпеки під час проведення робіт
3.1. Працювати лише на своєму робочому місці.
3.2. Чітко виконувати інструкцію з виконання лабораторної (практичної) роботи. Використовувати інструмент, посуд, прилади та інші матеріали тільки за його призначенням.
3.3. Дотримуватися порядку і чистоти на робочому місці, періодично прибирати відходи у спеціально відведену тару. Залишки матеріалів з робочого місця прибирати за допомогою  спеціальної щітки.
3.4. Лаботорне обладнання брати лише з дозволу вчителя, після закінчення роботи повертати його на визначене місце.
3.5. Користуючись скальпелями, ножицями, препарувальними голками, загострені частини цих інструментів спрямовувати тільки на об’єкти, що обробляються, передавати інструменти з гострими кінцями ручкою від себе.
3.6. Під час роботи з хімічними речовинами:
- кислоти або луги наливати тільки в скляний посуд. Не доливати воду до кислоти, а, навпаки: кислоту доливати у воду;
- наливати рідкі хімічні реактиви за допомогою гумової груші або піпеток з різними пастками, а тверді реактиви набирати із склянок спеціальними ложечками, шпателями;
- не допускати попадання розчинів кислот і лугів на шкіру, очі, одяг. Якщо розчин кислоти або лугу потрапив на шкіру, очі, то їх слід промити великою кількістю проточної води, при потраплянні на одяг – його слід зняти (переодягнутися);
- усі відпрацьовані розчини хімічних реактивів, рідин, що залишаються після проведення практичних занять, зливати в спеціально призначену скляну тару (банки і склянки) з кришкою.
3.7. Під час роботи з нагрівними приладами:
- не притулятися до нагрівного приладу, не нахилятися над його полум’ям;
- сухе пальне нагрівного приладу запалювати сірниками;
- гасити вогонь нагрівного приладу спеціальним ковпачком.
3.8. Під час виконання робіт, у процесі яких нагрівають рідини:
- закріплювати пробірки з рідиною в затискачах штатива або в тримачах пробірки;
- отвір пробірки спрямовувати у протилежний бік від себе і  тих, хто оточує;
- нагрівати горючі рідини тільки на водяній бані;
-нагрівати рідину тільки в тонкостінних посудинах (пробірках, колбах тощо);
- для розбавлення концентрованих кислот, їх змішування, а також для змішування речовин, що супроводжуються виділенням теплоти, користуватися хімічним тонкостінним скляним або фарфоровим посудом;
- при нагріванні скляних пластинок і пробірок спочатку прогріти рівномірно всю площину пластинки і дно пробірки, переміщуючи їх над відкритим вогнем, а потім здійснювати повільний нагрів;
- не дозволяється  закривати посудину з гарячою рідиною притертим корком доти, доки вона не охолоне.
3.9. Під час роботи з лабораторним посудом, приладами, що виготовлені зі скла:
- брати лабораторний посуд і покривні скельця обережно за краї, щоб запобігти пораненню пальців;
 -не стискати сильно пальцями крихкі стінки пробірок, колб, скелець, пластинок;
- уламки розбитого посуду чи приладу не збирати незахищеними руками, слід змітати їх щіточкою в призначений для цього совок;
- тонкостінний лабораторний посуд закріплювати у тисках штативів, легко повертаючи його навколо вертикальної осі або переміщуючи вгору-вниз.
3.10. Під час роботи з мікроскопом працювати слід відповідно до інструкції з його використання;
3.11. Під час роботи з фіксованими натуральними об’єктами:
- працювати з гербарієм у захисних (гумових) рукавичках;
- при виготовленні гербарію не нюхати і пробувати на смак будь-які речовини, матеріали та готові об’єкти;
 -для виготовлення зрізів визначеної товщини (мікропрепаратів) з тваринних та рослинних тканин використовувати прилад – мікротом. Ручними мікротомами користуватися, тримаючи їх в руці;
- за умови відсутності мікротомів зрізи робити від руки звичайною бритвою, яку брати правою рукою за рукоятку з поворотом ріжучого краю (леза) на себе. Великим, вказівним і середнім пальцями лівої руки охоплювати об’єкт. Лезо прикладати до об’єкту і, притримуючи полотно леза вказівним пальцем лівої руки, робити  зріз на себе, протягуючи  по об’єкту лезо бритви на всю її довжину. Лезо бритви й об’єкт перед наступним зрізом змочують тією рідиною, в якій переносять зрізи, знімаючи їх з бритви;
- фарбування зразків рослинних і тваринних об’єктів проводити тими фарбами, реактивами та барвниками, які надав учитель;
- забороняється самостійно відкривати ємкості з фіксованими натуральними об’єктами;
- ємкості з фіксованими натуральними об’єктами, що розміщуються у формаліні, не дозволяється брати за кришку, а також зчищати з неї парафін.
3.12. Під час використання електрообладнання забороняється без дозволу вчителя вмикати електричні прилади, пристрої й обладнання.

4. Вимоги безпеки після закінчення робіт
4.1. Після закінчення заняття (практичної, лабораторної роботи) вимкнути електроприлади, якими користувалися.
4.2. Покласти інструменти, прилади індивідуального та загального користування в спеціально визначене місце.
4.3. Здати учителю (лаборанту) прилади та приладдя, які використовувалися під час роботи.
4.4. Відходи, сміття та невикористані матеріали прибрати з робочого місця у визначене місце.
4.5. Ретельно вимити руки з милом.
4.6. Залишити робоче місце та вийти з кабінету (лабораторії) біології після закінчення уроку (заняття) з дозволу вчителя.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. У випадках, коли розбився прилад, склянка з хімічною рідиною негайно повідомити вчителя і діяти за його вказівкою.
5.2. У випадку травмування негайно повідомити вчителя і за його вказівкою промити ушкоджене місце:
- при потраплянні лугу - змити його залишки з поверхні шкіри водою та  слабким розчином борної кислоти;
- у разі потрапляння на шкіру кислоти – змити її залишки з поверхні шкіри водою та слабким розчином харчової соди;
- при потраплянні в око будь-якої речовини треба негайно промити його великою кількістю води.
У всіх випадках за необхідності звернутися до медичного працівника.
5.3. Учні повинні:
- у разі виникнення пожежі або загорання електропроводки, електроприладів, з’єднувальних пристроїв тощо повідомити вчителя;
- не усувати несправностей електромережі і електрообладнання самостійно (ремонт електромережі і електрообладнання  проводять фахівці, які відповідають за електричну мережу навчального закладу);
- при евакуації з приміщення кабінету хімії чітко виконувати розпорядження вчителя, не відлучатися від нього.
5.4. Про кожний нещасний випадок, що трапився під час проведення навчання, постраждалий учень чи очевидець нещасного випадку повинен терміново повідомити вчителя, який направляє постраждалого до медичного працівника, за необхідності викликає швидку медичну допомогу.


Узгоджено:
Заступник директора з НР _____________________ О.О. Тютюнник
Інженер з охорони праці _______________________Т.В. Рубєж
Голова методичної комісії _____________________А.А. Жмак