МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Понінківський професійний ліцей
ІНСТРУКЦІЯ З ОХОРОНИ ПРАЦІ №___
під час проведення практичних робіт з хімії
Тема: «Видалення забруднень з поверхні тканини»
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ
УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ
ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Понінківський професійний
ліцей
Затверджено
Директор Понінківського
професійного ліцею
______________М.Є. Романюк
_______ __________ 201
р.
Інструкція з охорони праці № _____
під час проведення
практичних робіт з хімії
Тема:
«Видалення забруднень з поверхні тканини»
1. Загальні
положення
1.1. Дотримання
вимог цієї інструкції обов’язкове для всіх учнів, які працюють у кабінеті хімії
та виконують практичні завдання .
1.2. Учні можуть
знаходитися в кабінеті (лабораторії) хімії тільки в присутності вчителя або
лаборанта.
1.3. Учні, які
навчаються в кабінеті (лабораторії) хімії, повинні дотримуватися правил внутрішнього
розпорядку навчального закладу, розкладу навчальних занять, установлених норм
та режимів праці та відпочинку.
1.4. Під час
проведення лабораторних дослідів учні повинні користуватися халатами – на
кожному уроці, гумовими рукавичками, захисними окулярами (щитками) – за
вказівкою учителя.
1.5.
Відповідно до правил безпеки у навчальних кабінетах учні повинні пройти
інструктаж з охорони праці та безпеки життєдіяльності перед початком занять із
відповідним записом у журналах реєстрації інструктажів.
1.6. Про
несправність обладнання, приладів учень має повідомити вчителя, який призупиняє
роботу учнів і повідомляє про це керівництво навчального закладу.
2. Вимоги
безпеки перед початком роботи
2.1. Перед
початком експерименту учні повинні:
-
уважно вислухати інструктаж учителя щодо безпечного проведення лабораторного
досліду, практичної роботи і особливостей їх проведення, запис про проведення
інструктажу здійснюється в журналі обліку навчальних занять.
-
ознайомитися і чітко зрозуміти порядок і правила безпечного проведення
лабораторного досліду, практичної роботи;
-
звільнити робоче місце від предметів, що непотрібні для виконання визначеної
роботи;
-
перевірити наявність посуду, приладів та інструментів, необхідних для виконання
завдання;
-
виконувати ту роботу, яка передбачена завданням уроку (заняття) або доручена
вчителем.
3.
Вимоги безпеки
під час проведення роботи
3.1. Під час
проведення роботи в кабінеті хімії бути уважними, підтримувати порядок і
чистоту на робочому місці. Починати виконувати
завдання тільки з дозволу вчителя.
3.2.
Під час демонстраційних дослідів знаходитися на своїх робочих місцях або за
вказівкою вчителя пересісти на інше більш безпечне місце.
3.3.
При виконанні лабораторних дослідів точно повторювати дії вчителя, який
показує, як треба правильно виконувати
експеримент.
3.4.
При виконанні практичних робіт і лабораторних дослідів (експериментів) стежити,
щоб хімічні речовини не потрапили на шкіру обличчя і рук, бо це може викликати
подразнення шкіри та слизових оболонок.
3.5.
Підготовлений до роботи прилад або пристосування показати вчителю або лаборанту
до початку експерименту.
3.6.
За вимогою вчителя негайно зупинити виконання експерименту. Відновлення роботи
можливе тільки за вказівкою вчителя.
3.7.
Учням забороняється самостійно проводити будь-які експерименти, не передбачені
цією роботою.
3.8. Учням
не дозволяється використовувати будь-яке обладнання та реактиви з незадіяних на
даний момент робочих столів.
3.9. Хімічні речовини для дослідів брати у кількостях, передбачених
методикою проведення досліду або за вказівкою вчителя.
3.10. Перед тим, як узяти реактив,
необхідний для досліду, прочитайте етикетку на тарі (склянці або банці), щоб запобігти
помилці.
3.11. Не беріть хімічні речовини
голими руками. Використовуйте для цього фарфорові ложечки, совочки, шпателі.
3.12. Насипайте або наливайте
реактиви на столі (сухі - над аркушем паперу, рідкі - над листом).
3.13.Нагріваючи рідини, тримайте
посудину (колбу або пробірку) отвором від себе і не спрямовуйте її на інших учнів.
3.14. Розбавляючи концентровані
кислоти водою, обережно доливайте кислоту у воду, а не навпаки.
3.15. Луг розчиняйте у фарфоровій
посудині, добавляючи до води невеликі
порції речовини при постійному помішуванні. Кусочки лугу беріть тільки пінцетом або щипцями.
3.16. Роботу з органічними
розчинниками виконуйте у витяжних шафах.
3.17. Посуд, у якому проводять
досліди з органічними розчинниками, перед заповненням повинен бути чистим і
сухим.
3.18. Нагрівайте легкозаймисті і горючі органічні
розчинники тільки на водяній (або
повітряній) бані.
3.19. Під час роботи з розчинниками,
що пов'язана з нагріванням, не залишайте робоче місце без нагляду.
3.20. Правильно нагрівайте в
пробірці розчини кислот та інших хімічних речовин (крім вогненебезпечних) над
полум'ям спиртового пальника..
3.21. Нагрівання виконуйте дуже
обережно.
3.22. Не пробуйте хімічні речовини
на смак, адже будь-яка з них у тій чи іншій мірі є отруйною.
3.23. Визначаючи речовини за
запахом, не нахиляйтеся над шийкою посуду і не вдихайте пару або газ, що виділяються. Для
цього треба легким рухом долоні над
шийкою посудини спрямувати пару або газ до носа і вдихати обережно.
3.24. Усі роботи, пов'язані з
виділенням газів і пари, проводьте при діючій вентиляції.
3.25. Не заглядайте в посудину зверху (навіть у
пробірку), тому що у випадку виштовхування
рідини може статись нещасний випадок.
3.26. Знімайте з плити або іншого нагрівника колби чи
склянки з розчинами (і з водою ),
нагрітими до температури кипіння або навіть близької до неї, обережно,
захистивши руку рушником, не роблячи різких рухів.
3.27. Посудину з гарячою рідиною не закривайте щільно
пробкою доти, поки вона не охолоне.
3.28. Нагріваючи рідини, не
залишайте їх без нагляду навіть на короткий час.
3.29. Не набирайте розчини кислот і
лугів у піпетку ротом.
3.30. Для засмоктування розчинів у
піпетки користуйтесь гумовими грушами
3.31. Не зсипайте просипаний і не
зливайте розлитий реактив назад у тару до
основної кількості реактиву.
3.32. Під час роботи
з легкозаймистими, вогне- і вибухонебезпечними реактивами не слід носити одяг
із синтетичних або змішаних тканин, бо в
разі спалахування ці тканини не горять, а плавляться, пристають до шкіри, спричиняючи важкі опіки.
4.
Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1. Привести у
порядок свої робочі місця, здати вчителю або лаборанту реактиви і обладнання,
що видаються для роботи. Прибирання робочих місць після закінчення практичних
занять здійснюється за вказівкою вчителя.
4.2. Після закінчення роботи вимкнути електроприлади, закрити газові й
водопровідні крани.
4.3. Якщо посудина розбилася, не дозволяється прибирати
шматки скла незахищеними руками, потрібно користуватися щіткою та совком.
4.3. Не дозволяється виливати в каналізацію відпрацьовані розчини та
органічні рідини. Їх потрібно збирати у спеціально призначену тару, що
герметично закривається.
4.4. Після
закінчення практичних занять вимити руки з милом.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1.
У випадках, коли розбився прилад, склянка з хімічною рідиною негайно повідомити
вчителя і діяти за його вказівкою.
5.2.
У випадку травмування негайно повідомити вчителя і за його вказівкою промити
ушкоджене місце:
-
при потраплянні лугу - змити його залишки з поверхні шкіри водою та слабким розчином борної кислоти;
-
у разі потрапляння на шкіру кислоти – змити її залишки з поверхні шкіри водою
та слабким розчином харчової соди;
-
при потраплянні в око будь-якої речовини треба негайно промити його великою
кількістю води.
У
всіх випадках за необхідності звернутися до медичного працівника.
5.3.
Учні повинні:
-
у разі виникнення пожежі або загорання
електропроводки, електроприладів, з’єднувальних пристроїв тощо повідомити
вчителя;
- не
усувати несправностей електромережі і електрообладнання самостійно (ремонт
електромережі і електрообладнання
проводять фахівці, які відповідають за електричну мережу навчального
закладу);
- при евакуації з приміщення кабінету хімії чітко виконувати
розпорядження вчителя, не відлучатися від нього.
5.4. Металеві калій і натрій, що
загорілися, треба гасити порошковим вогнегасником, сухим піском, сухою магнезією або за
допомогою азбестової ковдри.
Забороняється застосовувати для гасіння лужних металів воду, пінні вогнегасники та
оксид карбону.
5.5. Якщо під час аварії будуть
розлиті органічні розчинники в кількості понад 0,05 л, то необхідно:
а) негайно
вивести учнів з приміщення;
б) погасити в
приміщенні всі пальники та вимкнути електричні прилади;
в) зачинити двері, відчинити вікна або кватирки;
г) розлиту рідину засипати піском або тирсою, за
допомогою дерев'яного совка або двох
дерев'яних дощечок зібрати в тару і знешкодити
в той самий день;
д) припинити провітрювання приміщення тільки після
того, як повністю зникне запах розлитого розчинника;
є) під час прибирання треба користуватись захисними
окулярами й гумовими рукавицями.
5.6.
Про кожний нещасний випадок, що трапився під час проведення навчання,
постраждалий учень чи очевидець нещасного випадку повинен терміново повідомити
вчителя, який направляє постраждалого до медичного працівника, за необхідності
викликає швидку медичну допомогу.
Узгоджено:
Заступник
директора з НР _____________________ О.О. Тютюнник
Інженер з охорони праці _______________________Т.В. Рубєж
Голова методичної комісії _____________________А.А. Жмак
Немає коментарів:
Дописати коментар