





За статистичними даними екологічна
ситуація погіршується внаслідок накопичення, неправильної утилізації відходів в
промисловості та побутового сміття. Така тенденція спостерігається в усіх
великих і малих містах України. Тому її розв’язання має стати справою кожного
свідомого жителя міста чи села. У чистому середовищі , без сміття, забруднюючих
факторів можливе щасливе та успішне майбутнє людства. Бруд – пряма дорога до
вимирання! Для формування екологічної свідомості, позитивного мислення та
світогляду учнів, для збереження життя і здоров’я живих організмів на Землі ця
тема є актуальною.
Під
час формування мети було враховано провідні напрямки навчання-виховання:
орієнтований і компетентісний підходи. Поставлена мета дозволяє повністю
розкрити тему.
Основним
борцем за незалежність і красу України як держави, збереження її заповідних
куточків, охорону села виступав відомий український поет-художник Тарас
Григорович Шевченко. Без любові до своєї малої батьківщини жоден студент чи
учень не зможе сформувати свідоме ставлення до себе в суспільстві, до країни в
цілому. Поезія є найкращим виразом людських почуттів, тому логічною є мотивація
з допомогою віршів Т.Г. Шевченка. На цьому етапі тренінгу буде заінтегровано не
лише екологічний напрямок виховання, а й виховання громадянське, патріотичне,
превентивне й естетичне.
Під
час заходу розкривається тема боротьби із забрудненням довкілля побутовими
відходами, в учнів формується свідоме ставлення до викидання сміття. Основною
ідеєю залишається думка про вмілу й раціональну утилізацію відходів та їх
переробку, що, як свідчить досвід, є найкращим способом збереження чистоти і краси
довкілля.
Етапи виховного заходу:
-
постановка проблеми;
-
визначення теми й мети;
-
розподіл між групами;
-
робота з інформаційними джерелами;
-
презентація проекту на виховному заході.
Завдання:
-
створити проект «Екологічна варта»;
-
проаналізувати ситуацію забруднення
побутовими відходами;
-
дослідити особливості державного
регулювання екологічної ситуації в Україні;
-
провести соціологічне опитування, наочну
агітацію стосовно стану забруднення;
-
дослідити вплив побутових відходів на
організм людини;
-
визначити способи переробки сміття.
Найкращі знання – це знання, здобуті
учнями самостійно, у пошуку, дослідженні. Тому завдання, поставлені до
виховного заходу, передбачають дослідження, аналіз, самостійну роботу учнів.
Розуміння ситуації навколо можливе в разі використання місцевого матеріалу.
Очікувані результати:
-
активізація пізнавальної діяльності;
-
розвиток творчих здібностей;
-
формування екологічної свідомості;
-
формування навичок самостійної роботи з
інформаційними джерелами, уміння працювати в групі.
Протягом
заходу в учнів формуються навички створення презентації, агітаційних
матеріалів, веб-сайта, фотовиставки, карт-схем на екологічну тематику.
Формування стійкого переконання про шкоду стихійного звалища сміття та
обговорення правил поведінки дозволяють учням набути навичок правильної
утилізації та повторного використання відходів. Перед проведенням екологічного заходу
у формі тренінгу учнів було об’єднано в підгрупи й видано завдання
проаналізувати екологічний стан навколишнього середовища. На самому заході було
підбито підсумки роботи підгруп, які презентували свої дослідження. Метод
проектів ефективний тим, що учень одразу бачить результат своєї діяльності. В
учнів формуються самостійність, працювати колективно, приймати певні рішення,
висловлювати свої думки. Не випадково використали груповий метод, адже цінність
активних методів збільшилися, і у педагогічній літературі все частіше
зустрічаються рекомендації використовувати саме групову роботу. Діти відчули
потребу працювати разом, адже на кожного полягали якісь певні обов’язки. Саме в
колективній роботі створюють такі ситуації:
-
спільне обговорення прискорює процес пошуку розв'язки;
- розподіл між членами групи
операцій, які потрібно виконати для отримання результату.
У
дітей формуються нові здатності під час групової роботи:
-
здатність до рефлексії;
-
здатність організовувати спільну роботу;
-
здатність до «колективного мислення» розв'язування поставлених задач.
На виховному заході я провела
загальногрупове обговорення «Мікрофон». Мікфорофон дає змогу кожному висловити
свою думку з приводу екологічної проблеми навколишнього середовища, а саме
забруднення побутовими відходами. Ситуація обговорюється у вигляді сценки,
говорити має той, у кого «символічний мікрофон»; висловлені думки не оцінюють і
не коментують; під час виступу ніхто не має права перебивати, перепитувати.
Переважну частину свого дослідження
учні представляють у вигляді презентацій. На сьогодні презентація – ефективний
спосіб залучення аудиторії до інформації. Презентація також є зручним видом демонстрації досягнень, досліджень,
інформування. У таку презентацію, крім тексту, можна вмонтувати картинки,
фотографії, звукові, мультимедійні файли. У будь-якому випадку, це вигідна
можливість подачі інформації наочно, об'ємно та «живо». У такий спосіб учні
демонстрували свої результати роботи.
Від сучасної людини довкілля вимагає не
лише здобування знань і набуття вмінь і навичок, а й також правильного
поєднання та застосування набутого життєвого досвіду. На уроці для цього
існують інтерактивні методи навчання, а у позаурочний час і під час виховних
заходів, коли учневі важко побачити кінцеву мету своєї діяльності, викладач має
обирати форми й методи роботи, які б максимально активізували психічні процеси
учнів, їхній життєвий досвід, практичні вміння і навички. За визначенням
сучасних методистів і педагогів, найефективнішою формою позакласної виховної та
урочної роботи є тренінг – заняття, на якому учень максимально розвивається,
навчається, працює, здобуває результати, поєднуючи це з навичками саморегуляції
та самоконтролю. Тренінг – це метод активного навчання, спрямований на розвиток
знань, умінь і навичок. Тренінг екологічного напрямку використовують як метод
створення умов для саморозкриття учасників і самостійного пошуку ними способів
розв’язання певних проблем.
Немає коментарів:
Дописати коментар