МІНІСТЕРСТВО
ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТУ
ОСВІТИ І НАУКИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ
ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Понінківський
професійний ліцей
ІНСТРУКЦІЯ З ОХОРОНИ ПРАЦІ №_______
при виконанні
практичної роботи з хімії
Тема: «Добування
вуглекислого газу. Взаємоперетворення карбонатів і гідроген карбонатів»
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ
УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТУ ОСВІТИ І
НАУКИ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ
ОБЛДЕРЖАДМІНІСТАРЦІЇ
Понінківський професійний
ліцей
Затверджено
Директор Понінківського
професійного ліцею
________________ М.Є.
Романюк
______ _____________ 201 р.
Інструкція з охорони праці № ______
при
виконанні практичної роботи з хімії
Тема: «Добування вуглекислого газу. Взаємоперетворення карбонатів і гідроген
карбонатів»
1. Загальні положення
1.1. Дотримання вимог цієї інструкції обов’язкове для всіх учнів, які
працюють у кабінеті хімії та виконують практичні завдання .
1.2. Учні можуть знаходитися в кабінеті
(лабораторії) хімії тільки в присутності вчителя або лаборанта.
1.3. Учні, які навчаються в кабінеті (лабораторії)
хімії, повинні дотримуватися правил внутрішнього розпорядку навчального
закладу, розкладу навчальних занять, установлених норм та режимів праці та
відпочинку.
1.4. Під час проведення лабораторних дослідів учні
повинні користуватися халатами – на кожному уроці, гумовими рукавичками,
захисними окулярами (щитками) – за вказівкою учителя.
1.5. Відповідно до
правил безпеки у навчальних кабінетах учні повинні пройти інструктаж з охорони
праці та безпеки життєдіяльності перед початком занять із відповідним записом у
журналах реєстрації інструктажів.
1.6. Про несправність обладнання, приладів учень має повідомити вчителя, який
призупиняє роботу учнів і повідомляє про це керівництво навчального закладу.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Перевірити
справність та роботу витяжної шафи,
витяжну шафу слід умикати не пізніше, ніж за 15 хв. до початку роботи.
2.2. Провітрити приміщення кабінету хімії та лаборантської перед початком
уроку (заняття).
2.3. Одягнути спецодяг, під час роботи з хімічними речовинами користуватися
засобами індивідуального захисту (захисні окуляри, щитки тощо).
2.4. Перевірити справність засобів пожежегасіння в кабінеті та
лаборантській.
2.5. Перевірити справність підготовлених лаборантом приладів, апаратури та
наявність реактивів. Скляні посудини,
призначені для роботи під вакуумом, заздалегідь випробовують на максимальне розрідження.
2.6. Якщо вчитель проводить дослід уперше, він повинен провести його
попередньо за відсутності учнів за
допомогою лаборанта.
2.7. Під час проведення досліду, що супроводжується незвичними звуками,
спалахом тощо, учитель повинен попередити учнів, щоб уникнути їх переляку.
3. Вимоги безпеки під час проведення роботи
3.1. Для проведення експериментів
використовувати тільки сухе пальне як пальне для нагрівних приладів.
3.2. Експерименти, що супроводжуються виділенням
шкідливих газів і пари, а також роботи з органічними розчинниками проводити
лише у справній витяжній шафі з діючою вентиляцією.
Експерименти з легкозаймистими
або вибухонебезпечними речовинами виконує тільки вчитель.
3.3. Виконувати стоячи роботу, пов'язану з небезпекою загоряння, спалаху або
вибуху,
3.4. Виконувати нагрівання
і дистиляцію легкозаймистих і горючих органічних розчинників лише на водяній
або паровій бані, використовуючи електричні нагрівачі.
3.5. Не виливати в
каналізацію відпрацьовані реактиви та органічні розчинники.
3.6. Під час роботи зі скляними приладами:
- використовувати скляний посуд без тріщин; не
допускати різких змін температури і механічних ударів;
- під час роботи на установці, виготовленій зі скла
або з елементами зі скла, обгородити всю установку захисним екраном, а
найнебезпечніші ділянки установки - металевою сіткою або металевим кожухом, а
також стежити за справністю усіх кріплень у приладах;
- при з'єднанні окремих частин зі скла захищати
руки тканиною;
- з метою полегшення збирання приладів кінці
скляних трубочок змочувати водою або змащувати вазеліном;
- усі види механічної і термічної обробки скла
виконувати з використанням захисних окулярів;
- для добування хімічного реактиву, що міститься в
ампулі, обережно зробити надріз, відламати шийку ампули, тримаючи ампулу над
лотком або іншою посудиною. Потім обережно пересипати або перелити вміст ампули
у заздалегідь приготовлену склянку (бром чи йод тримати в склянці з темного
скла);
- під час миття скляного
посуду щітками направляти дно посудини тільки від себе або вниз.
3.7. Обережно вставляти корки в скляні трубки та
пробірки та виймати їх.
3.8. Під час нагрівання хімічних речовин:
- виконувати досліди з нагрівання тільки у
тонкостінному скляному або фарфоровому посуді;
- роботи, що проводяться
під тиском або вакуумом, виконувати в приладах і посуді з термостійкого скла;
- при нагріванні хімічних
речовин пробірку чи колбу треба закріплювати в тримачі для пробірок або в лапці
штатива (зажим повинен бути на 1-2
см від отвору пробірки);
- пробірки для нагрівання
рідин заповнювати не більш як на одну третину об’єму;
- посудину з гарячою рідиною не закривати притертою
пробкою доти, поки вона не охолоне;
- під час нагрівання рідин не заглядати згори в
посудину для запобігання травмам внаслідок розбризкування нагрітої речовини;
- визначаючи речовину за запахом, легким рухом
долоні над горлом посудини спрямувати пару або газ до носа і вдихати обережно,
не нахиляючись до посудини.
3.9. Для змішування або розбавляння речовин, що
супроводжуються виділенням теплоти, використовувати фарфоровий або тонкостінний
скляний посуд.
2.10. Не дозволяється залишати без нагляду запалені
нагрівні прилади, увімкнені електронагрівальні прилади.
3.11. Якщо посудина в процесі експерименту тріснула
або розбилася, не дозволяється прибирати шматки скла незахищеними руками,
потрібно користуватися щіткою та совком.
4. Вимоги безпеки після
закінчення роботи
4.1. Привести у порядок робоче місце, прибрати всі
реактиви на свої місця в лаборантську у спеціально призначені шафи та сейф.
4.2. Установки, прилади, у яких використовувались
або виділялися речовини 2-7 груп
зберігання, залишити у витяжній шафі з працюючою вентиляцією до кінця заняття
(уроку), після чого вчитель особисто проводить демонтаж такої установки,
приладу.
4.3. Відпрацьовані реактиви
(тверді та рідкі) збирати окремо у призначену тару, що герметично закривається,
для наступного знешкодження та знищення.
4.4. Відключити вентиляцію витяжної шафи.
4.5. Вимкнути електроприлади загального користування та
знеструмити електромережу кабінету (лабораторії) хімії.
4.6. Зняти спецодяг і засоби індивідуального
захисту.
4.7. Вимити руки та лице з милом.
4.8. Ретельно провітрити приміщення кабінету
(лабораторії) хімії та лаборантської.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. У випадках, коли розбився прилад, склянка з хімічною рідиною негайно
повідомити вчителя і діяти за його вказівкою.
5.2. У випадку травмування негайно повідомити вчителя і за його вказівкою
промити ушкоджене місце:
- при потраплянні лугу - змити його залишки з поверхні шкіри водою та слабким розчином борної кислоти;
- у разі потрапляння на шкіру кислоти – змити її залишки з поверхні шкіри
водою та слабким розчином харчової соди;
- при потраплянні в око будь-якої речовини треба негайно промити його
великою кількістю води.
У всіх випадках за необхідності звернутися до медичного працівника.
5.3. Учні повинні:
- у разі виникнення пожежі або загорання
електропроводки, електроприладів, з’єднувальних пристроїв тощо повідомити
вчителя;
- не усувати несправностей
електромережі і електрообладнання самостійно (ремонт електромережі і електрообладнання проводять фахівці, які відповідають за
електричну мережу навчального закладу);
- при евакуації з приміщення кабінету хімії чітко
виконувати розпорядження вчителя, не відлучатися від нього.
5.4. Про кожний нещасний випадок, що трапився під час
проведення навчання, постраждалий учень чи очевидець нещасного випадку повинен
терміново повідомити вчителя, який направляє постраждалого до медичного
працівника, за необхідності викликає швидку медичну допомогу.
Узгоджено:
Заступник директора з НР _____________________ О.О.
Тютюнник
Інженер
з охорони праці _______________________Т.В. Рубєж
Голова
методичної комісії _____________________А.А. Жмак
Немає коментарів:
Дописати коментар