Урок  подорож  в Green Chemistry

 

Про матеріал:

Визначення поняття "Зелена хімія", мета, принципи та значення зеленої хімії для людини та довкілля у сучасному світі.

Тема уроку: «Зелена хімія»

Цілі уроку: Формування предметних та ключових компетентностей:

уміння вчитися впродовж життя;

екологічна грамотність;

здорове життя;

підприємливість та ініціативність;

інформаційно-цифрова компетентність;

розкриття поняття «Зелена хімія»;

розвиток екологічного мислення здобувачів освіти, на прикладі переробки макулатури та пластмасових виробів, економія енергії і сировини в промисловості та побуті;

розширити знання здобувачів освіти про роль хімії.

Тип уроку:  урок - подорож

Обладнання:  презентації, наукові статті, відео - матеріал,  малюнки.

Форма роботи: робота з малюнками, схемами, відео – матеріалами.

Очікувані результати: здобувачі освіти вивчають, що таке «Зелена хімія» та принципи її роботи; усвідомлюють роль органічної хімії; підсилюють знання про властивості речовин, які впливають на власне здоров’я і довкілля; шукають шляхи покращення навколишнього середовища (за допомогою «Зеленої хімії» (переробка макулатури та пластмаси і тд.).

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення мети, теми і завдань уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Викладач.

На початку 1990-х років за ініціативою адміністрації Б. Клінтона відділ по токсикології і запобіганню забрудненням Агентства США з довкілля (U.s. EPA Office of Pollution Prevention and Toxics) охорони організував діяльність в рамках Програми президента по Зеленій хімії. Взаємодія між розробками Агентства США з довкілля охорони і технологіями стійкого розвитку привело до виникнення поняття «Зелена хімія», яке є свого роду філософією. Тоді як багато національних і міжнародних програм направлено на запобігання забрудненню і вирішенню проблем навколишнього середовища, зелена хімія робить унікальний акцент на запобіганні забрудненням на самих початкових стадіях планування і здійснення хімічних процесів.

«Зелена хімія» є принципово новим інноваційним підходом до скорочення або повної відмови від використання небезпечних і токсичних хімічних речовин. Зелена хімія - це принципово новий підхід до вирішення екологічних проблем, що полягає у використанні чистих і таких, що менш забруднюють навколишнє середовище промислових процесів і гарантує, що виробники беруть на себе відповідальність за вироблені продукти.

Таким чином, проведення хімічних процесів відповідно до принципів зеленої хімії розглядається як з погляду отримання необхідних речовин і споживчих товарів, так і можливих наслідків для суспільного здоров'я і навколишнього середовища.

ІV. Представлення роботи здобувачів освіти.

План

1.      Поняття, мета, основні напрямки «зеленої хімії»

2.      Принципи роботи

3.      Значення «зеленої хімії» у житті кожного з нас.

Учень 1.

Чому ми маємо потребу в зеленій хімії?

Споживачі часто не мають повної інформації про хімічні речовини і продукти або про можливі негативні наслідки, викликані цими хімічними речовинами. З тисячами хімічних речовин, які ми використовуємо сьогодні, абсолютно неможливо, та і не потрібно, розбиратися звичайним людям. Для цієї мети повинні бути всеосяжні підходи, які діють ще до того, як продукти потрапляють до споживачів. Причому це повинно стосуватися як звичайних продуктів харчування, так і промислових виробництв. Саме Зелена хімія є довгостроковим важелем управління охороною навколишнього середовища, сприяє суспільній охороні здоров'я і допомагає зберегти навколишнє середовище для майбутніх поколінь.

У чому полягає різниця між наукою про навколишнє середовище і Зеленою хімією?

Обидва цих напрями спрямовані на пошуки шляхів, які зроблять світ кращим. Вони, безумовно, взаємозв'язані один з одним. Наука про охорону навколишнього середовища встановлює джерела, роз'яснює механізми і оцінює проблеми навколишнього середовища. Зелена хімія шукає шляхи вирішення цих проблем, створюючи безпечні альтернативні технології. Слід пам'ятати, що не дивлячись на загальні глобальні цілі, зелена хімія і хімія про навколишнє середовище - це різні науки. Мета зеленої хімії - запобігання забрудненню в процесі створення хімічних продуктів або процесів, тобто запобігання забрудненню на самих початкових стадіях планування і здійснення хімічних процесів.

Учень 2.

12 принципів Зеленої хімії:

12 принципів Зеленої хімії вперше було розроблено фахівцями, що працюють в промисловості, Полом Анастасом і Джоном С. Уорнером. Ці принципи створили основу, відповідно до якої хіміки повинні розробляти нові, «зелені» матеріали, продукти, процеси і системи. Принципи є каркасом для створення інноваційних рішень, розроблених за  останнє десятиліття.

 


Учень 3.

Щоб зрозуміти можливості зеленої хімії, краще всього подивитися на її досягнення. У США щорічно Агентство по захисту навколишнього середовища (ЕРА) спонсорує Президентські нагороди за проривні досягнення в зеленій хімії. Можна перерахувати декілька яскравих прикладів досягнень, за які останніми роками вручалася ця нагорода. Вони показують, як ефективне застосування принципів Зеленої хімії дослідниками, представниками малого бізнесу і корпорацій дозволило вирішити деякі з невідкладних завдань збереження навколишнього середовища.

Професор Кшиштоф Матишевськи розробив безпечні розчинники і речовини. При виробництві важливих полімерів, наприклад, мастил, клеїв і покриттів, часто потрібне використання небезпечних хімікатів. Професор Кшиштоф Матишевськи з Carnegie Mellon University розробив альтернативний процес отримання полімерів «Радикальна полімеризація з атомним перенесенням». У процесі застосовують екологічно безпечні хімічні речовини, наприклад, аскорбінову кислоту (вітамін С), як відновник, для процесу потрібна менша кількість каталізатора.

Учень 4.

Нові фарби розробили в співпраці фірми Procter & Gamble і Cook Composites and Polymers. Звичайні фарби алкіду на основі нафти забезпечують отримання довговічного глянсового покриття. На них існує великий попит в архітектурі, промисловості при отриманні виробів з металу, наприклад, сільськогосподарських знарядь і конструкцій. Проте при виробництві цих фарб застосовують небезпечні органічні розчинники. Названі вище фірми розробили інноваційну фарбу Chempol® MPS, в якій як розчинник застосовували масло Sefose® на основі біологічних продуктів - цукру і рослинного масла. Це дозволяє отримати фарби алкіду з дуже хорошими споживчими властивостями при використанні удвічі пониженої кількості розчинників.

Фірма Virent Energy Systems, Inc. розробила каталітичний спосіб Virent's Bioforming® виробництва бензину, дизельного або реактивного палива на основі поновлюваної сировини - цукру, крохмалю або целюлози рослин. У цьому способі велику частину енергії, потрібну для проведення процесу, отримують також з біомаси, потрібна лише незначна кількість енергії, отриманій з інших джерел. Важливою гідністю процесу є його гнучкість - цільовий продукт можна змінювати залежно від потреб ринку.

Учень 5.

Перегляд відео – матеріалу за посиланням:

https://youtu.be/52cxdbxAHs8

Учень 6.

Презентація професора Чебанова В.А., на тему: "Сучасні методи синтезу та аналізу" 

http://chemistry.univer.kharkov.ua/files/%201%20(%D0%97%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B0%20%D1%85%D1%96%D0%BC%D1%96%D1%8F).pdf

Учень 7.

При виробництві косметики і інших засобів персонального відходу використовують складні ефіри. Зазвичай їх отримують за допомогою жорстких хімічних методів, в яких як реагенти застосовують сильні кислоти і небезпечні розчинники, і потрібні значні витрати енергії. Фірма Eastman Chemical Company розробила новий спосіб із застосуванням іммобілізованних ферментів, який дозволяє уникнути і надмірних витрат енергії, і небезпечних реагентів - сильних кислот і органічних розчинників. Цей щадний спосіб дозволяє отримувати складні ефіри, які неможливо було отримати раніше, з природної сировини.

Безпечна для довкілля. Філософія хімічних досліджень та інженерії, що закликає до створення продуктів та процесів, які дозволять мінімізувати використання. – презентація

http://www.myshared.ru/slide/1245563/

Викладач

Макулатура - цінна сировина

Ще одна порада фахівців «Зеленої хімії» - повністю перейти на папір, вироблений з макулатури. Справа в тому, що папір з вторинної сировини дозволяє економити не лише деревину. На його виготовлення витрачається на 70 відсотків води і 60 відсотків енергії менше, ніж при виробництві паперу зі свіжої целюлози.

Крім того, екологи рекомендують обмежити споживання паперу - наприклад, друкувати на обох сторонах аркуша, використовувати багаторазові сумки замість паперових пакетів і ганчірки, які можна прати, замість паперових рушників. А наклейка на поштовій скриньці з написом "Будь ласка, жодної реклами" може допомогти позбутися великої кількості паперових рекламних листівок і газет, які кидають до неї.

 

.

 

 

 

 

 

 


 До Дня визволення України від фашистських загарбників "Шлях до перемоги"

Сьогодні, 28 жовтня, в Україні відзначають офіційний День звільнення від фашистських загарбників. Саме цей день вважають датою остаточного вигнання окупаційних фашистських військ за межі території України.

Щорічно 28 жовтня відзначається День визволення України від німецько – фашистських загарбників. Це свято встановлено в Україні згідно з Указом Президента від 20 жовтня 2009 року № 836/2009 «з метою всенародного відзначення визволення України від фашистських загарбників, вшанування героїчного подвигу і жертовності українського народу у Другій світовій війні».

В цей день традиційно вшановують пам’ять воїнів, які загинули в боях за визволення України, та населення, яке постраждало від дій фашистських окупантів.

В ході Великої Вітчизняної війни 1941–1945 років саме на території України відбулися ключові битви за визволення Європи від фашизму.

Воєнні дії під час Другої світової війни відбувалися на території України протягом 40 місяцівіз 22 червня 1941 року до кінця жовтня 1944 року. У 1941–1944 роках на українській землі були зосереджені головні сили вермахту – від 57,1 до 76,7% загальної кількості дивізій. 607 з них було розгромлено саме на території України.

У ході визволення України силами чотирьох Українських фронтів, які налічували понад 2,3 млн. воїнів, протягом січня 1943 рокужовтня 1944 року було проведено серію блискучих наступальних операцій. Найважливішими з них були: Воронезько-Харківська (13 січня – 3 березня 1943 року), Донбаська (13 серпня – 22 вересня 1943 року), Чернігівсько-Полтавська (26 серпня – 30 вересня 1943 року), Корсунь-Шевченківська (24 грудня 1943 р. – 17 лютого 1944 року) та Львівсько-Сандомирська (13 липня – 29 серпня 1944 року).

Завершила визволення України Карпатська операція, що розпочалася 9 вересня 1944 року. 27 жовтня 1944 року було звільнено Ужгород, 28 жовтня радянські війська вийшли на сучасний кордон нашої Держави. За підрахунками істориків, у ході воєнних дій на території України загинуло близько трьох мільйонів радянських воїнів, понад два мільйони українців було вивезено для примусової праці до Німеччини під час окупації. На території республіки цілком чи частково було зруйновано понад 700 міст і 28 тисяч сіл, близько 10 мільйонів людей залишились без даху над головою, знищено понад 16 тисяч промислових підприємств.

В ході Великої Вітчизняної війни бойовими нагородами було відзначено близько 2,5 млн. воїнів-українців, серед яких було чимало розвідників.

Ми памятаємо усіх героїв, чия боротьба, самовіддана праця і героїзм сприяли звільненню України від нацистів. У серці кожного з нас жива пам'ять про неоціненний внесок українців у спільну перемогу в цій жахливій війні. Тим, хто загинув і тим, хто вижив у пеклі 40-х ми зобов’язані всім, що маємо сьогодні. 

 


 


 


 

 

ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ: 

Доброго дня!

Дорогі діти, теоретичний матеріал знаходьте за даними посиланнями.

Де в кінці є завдання, виконуйте та надсилайте на електронну пошту: AntoninaZhmak@ukr.net 

Дата

Група

Предмет

Завдання

28.10

25

Факультатив

«Екологічні фактори»

 

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96_%D1%84%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8

 

28.10

25

Факультатив

«Угруповання організмів у природі»

https://naurok.com.ua/vzaemozv-yazok-mizh-organizmami-ugrupuvannya-organizmiv-vpliv-na-organizmi-chinnikiv-zhivo-prirodi-spivisnuvannya-organizmiv-16987.htm

 

29.10

34

Біолого-екологічний модуль

«Мутаційна мінливість»

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D1%96%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0_%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C

 

29.10

34

Біолого-екологічний модуль

«Модифікаційна мінливість»

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%84%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B0_%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C